De tweede treinreis en Irkoetsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Fleur Blom - WaarBenJij.nu De tweede treinreis en Irkoetsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Fleur Blom - WaarBenJij.nu

De tweede treinreis en Irkoetsk

Blijf op de hoogte en volg Fleur

09 September 2018 | Rusland, Irkoetsk

Vrijdag 7 september

Woensdagnacht, om 01:30 ging onze wekker. Na een laatste douche vertrokken we naar het treinstation voor de volgende treinrit, van Jekaterinenburg naar Irkoetsk, een rit van ongeveer 52 uur! Om 03:16 kwam de trein stipt het station in rollen. Verbazingwekkend hoe stipt deze treinen rijden over zulke grote afstanden. We hebben dit keer een Chinese trein, en dat was even slikken in vergelijking met onze eerste Russische trein. Ouwe boel, geen opbergvakjes, koud, vieze geur op de wc’s en ontzettend harde bedjes. Het voelt als een plank met een dunne deken er op. Dit zou afzien worden voor de komende twee en een halve dag...
Gelukkig deel ik mijn coupe met Ingrid, Nikita en Bregje. En ook in de rest van ons treinstel zitten alleen de overige groepsgenootjes, geen Russen of Chinezen, en dat vinden we allemaal niet zo heel erg volgens mij.

Na een korte en helse nacht vroeg wakker geworden. Iedereen is stijf en heeft het koud. De dag breng ik door met lezen, kletsen, muziek luisteren, naar buiten kijken, spelletjes yahtzee en hier en daar een dutje. ‘S avonds vraag ik nog een extra deken, en ik ben tegen mijn verwachting in de nacht redelijk doorgekomen, op wat gedraai op mijn harde bed na.

Vandaag lijkt de trein een stuk warmer, het lijkt dat de provodnik uiteindelijk heeft ingestemd om de kachel wat op te stoken. Ondertussen zijn we ook weer door vier tijdzones gegaan; best vreemd om dat steeds te ervaren. We verliezen dan telkens een uur, wat wel maakt dat de dag sneller gaat! Maar ook dat je op een gegeven moment niet eens meer weet of je echt honger hebt of niet en of je moe bent of niet... het is niet echt een jetlag, maar echt fris word je er ook niet van. De rest van de dag zal niet anders verlopen dan gisteren. En morgenochtend komen we als het goed is stipt om 07:22 aan in Irkoetsk waar we er weer twee dagen uit gaan.

Zaterdag 8 september

Gisteren is de trein reis niet veel anders verlopen dan zoals ik het hierboven al beschreef... rustig, lekker lezen, naar buiten kijken en kletsen. De derde nacht was wel weer zeer onrustig, ik kon maar niet in slaap komen en draaide me een ongeluk. Maar zoals aan elke nacht komt daar ook een eind aan. En om 07:22 stipt stopten we in Irkoetsk, Siberië. Heel gek om dat te zeggen, had nooit gedacht dat ik hier zou komen. Siberië, het klonk altijd als ontzettend ver weg, koud, grijs, grauw... dit is in ieder geval in Irkoetsk niet! Het weer werkt natuurlijk ook mee met een stralende zon en blauwe luchten en een graadje of achttien. Na de aankomst in het hotel zijn we in een heerlijk tentje gaan ontbijten (we konden immers nog niet inchecken). Wat was dat lekker, koffie, verse jus, brood en een gebakken ei... na noodles, cup-a-soep en komkommers eindelijk weer eens normale maagvulling. Na het ontbijt ben ik met mijn vaste vriendinnenclubje de stad gaan verkennen. Net als in Jekaterinenburg hebben ze hier een toeristische route uitgezet met een groene lijn, dwars door de stad geschilderd. Echt ontzettend handig, echt een uitvinding voor elke stad. En zo hebben we de hele ochtend en middag door de stad gestruind. Het is een wat oudere en wat meer vervallen stad dan Moskou en Jekaterinenburg, maar het heeft ook echt wel charme. Maar ook hier is alles spik en span en zie je werkelijk nergens afval op de grond. De Russen zelf hebben veel meer een Aziatisch uiterlijk, logisch ook, we zijn inmiddels in Azië! Haha!

Na weer heel wat stappen te hebben gezet ben ik weer in het hotel aangekomen. Morgen staat er een groepsexcursie gepland naar het Baikalmeer, het diepste zoetwatermeer ter wereld. Dan zal ik dit verhaaltje afmaken en posten.

Zondag 9 september

Na een wederom slechte nacht (toch een jetlag!?) ben ik wakker geworden en na het ontbijt zijn we met de bus richting het Baikalmeer gereden. We stopten eerst bij een soort van openluchtmuseum, super toeristisch, niet echt de moeite waard. Daar de tijd uitgezeten voor de volgende stop: een ritje met de kabelbaan voor een mooi uitzicht over het meer. Helaas is het bewolkt vandaag en is het uitzicht iets minder mooi dan verwacht. Maar oké, je kunt niet altijd geluk hebben. Daarna weer door naar een toeristische vismarkt, ja daar maak je me ook echt heel blij mee, not! Haha! En daarna stond er nog een boottocht op het programma. Lekker uitwaaien, prima!
Terug in het hotel aangekomen ben ik met Nikita nog even wat wezen shoppen, en daarna hebben we met zn vieren heerlijk Italiaans gegeten in een Belgisch restaurant, als ons laatste avondmaal in Rusland! Want morgenvroeg vertrekken we weer, dit keer naar Mongolië!! Ik kijk daar echt naar uit! Vanuit daar zal ik de volgende keer wat posten!

Liefs Fleurtje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 38821

Voorgaande reizen:

01 September 2018 - 23 September 2018

Transmongolie Express

01 Maart 2017 - 01 April 2017

Cuba

08 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Japan

09 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Aruba en Midden-Amerika

12 December 2013 - 08 Januari 2014

Zuid-Afrika

12 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Dubai en Maleisie 2012

07 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Laos en Cambodja 2010

Landen bezocht: