De eerste treinreis en Jekaterinenburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Fleur Blom - WaarBenJij.nu De eerste treinreis en Jekaterinenburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Fleur Blom - WaarBenJij.nu

De eerste treinreis en Jekaterinenburg

Blijf op de hoogte en volg Fleur

05 September 2018 | Rusland, Jekaterinenburg

Woensdag 5 september

Eergisteren, maandag, was het dan zover!! De officiële start van de transmongolie express! Nog even wat boodschapjes gedaan in de ochtend in een méga grote supermarkt. In de trein schijnt wel een restauratie te zijn, maar om daar nu drie keer per dag te gaan eten...
Met de bus werden we keurig bij het treinstation afgezet en kregen we onze treinkaartjes. Iedereen zit verspreid over twee treinstellen, maar sowieso met één of meer bekende reisgenootjes. Ik zit met Bregje en Nikita in één vierpersoonscoupe, en oh ja, ook een Rus, Dimitri. We installeerden ons in onze coupe: twee bankjes onder en twee bedjes boven. Nog een tafeltje, bedlampjes en genoeg opbergruimte. Per treinstel zijn er 10 van dit soort coupes, twee (keurige!) wc’s, een warmwaterboiler en een eigen provodnik: de beheerder/beheerster van het treinstel. Zij zijn er altijd en zorgen er voor dat de wc’s en trein schoon blijven, ze verkopen kleine snackjes en checken de reizigers in. Deze moet je te vriend houden!

Stipt op de aangegeven tijd vertrekken we langzaam uit Moskou. We proberen wat te praten met Dimitri, maar hij spreekt werkelijk geen woord Engels, en met een plaatjesboekje proberen we enigszins te communiceren. Maar ook dat staken we snel. Ik loop wat door de treinstellen om even te kijken, maak praatjes met de andere reisgenootjes. Maar voornamelijk kletsen we met zn drietjes gezellig in ons coupeetje, wat al snel verandert in een gezellig ‘huisje’. Ik lees een ‘linda’, luister wat muziek en kijk naar buiten. Om de zoveel uur is er een stop van 5-10 minuten en dan mag je even uit de trein. Maar wel met de waarschuwingen: “ga niet ver van de trein weg”, “steek geen spoor over”, “er gaat geen fluitje bij vertrek” en “hou je provodnik in de gaten”. Nou, dan weet je hoe ik op dat perron sta als je me kent! Hahaha! Ik sta ongeveer met één voet op het trapje van de trein en één voet op het perron, want ja, stel je voor... heeft al hilarische taferelen opgeleverd; terwijl ik met béide benen op het perron stond en de trein een héle kleine beweging maakte sprintte ik al naar de deur! Iedereen lachen! Haha!
Tijdens de stops lopen er soms Russen langs met de raarste prullaria, maar ook fruit. Dus dat is wel fijn.
Dimitri verlaat ons na een paar uur en dan hebben we de coupe voor ons drieën.
Als avondeten hebben we noodles gemaakt; hét nummer 1 eten tijdens de treinreis... ben benieuwd wanneer dat Mn neus uit gaat komen. Maar voor nu is het prima.
Aan het eind van de avond maken we onze bedjes op, pyjama aan en ‘slapen’... daar waar de trein overdag best rustig reed en het gehobbel bijna aangenaam was, lijkt de trein nu te versnellen en schommel je behoorlijk in je bedje. Continu denkend dat je niet slaapt, maar ondertussen slaap je wel wat uurtjes weg. En om 02:00 wordt dat ruw verstoord door het felle licht dat aan gaat... Ah ja, we krijgen een nieuwe Russische bezoeker. Zelfs midden in de nacht zijn er wisselingen van reizigers dus... het duurt even voordat ook hij zn bedje heeft opgemaakt, maar uiteindelijk valt ie ook in slaap en snurkt ie onze hele coupe aan stukken. En ondertussen liggen wij wakker... we hebben hem inmiddels de “walRus” genoemd, naar aanleiding van zn snor, dikke buik en gesnurk.
Om een uurtje of acht worden we redelijk gebroken wakker, ik heb een stijve rug, de andere meisjes stijve nekken. We kijken nu al langzaam op tegen het langste treinstuk van deze reis, maar goed, ook dat zullen we overleven!
Vanavond zullen we in Jekaterinenburg arriveren, weer twee tijdzones verder. Daar hebben we dan een tussenstop en een nacht in een hotel.

Het hotel in Jekaterinenburg is super! Ik slaap met Nikita en we hebben een zeer ruime kamer. Met ongeveer de helft van de groep hebben we nog even ergens gegeten en daarna heb ik super diep en lekker geslapen.
Vandaag zijn we met het gebruikelijke groepje de stad gaan verkennen. Er is een route door de stad aangegeven met een rode lijn over de straten en stoepen. Super makkelijk, en zo kom je bij allerlei mooie plekjes in de stad. We gieren het soms uit, maken trein- en lijngrapjes en ik geniet. Het weer is daarbij ook nog eens heerlijk, een graad of twintig en in het zonnetje voelt het nog warmer aan.
We hebben net weer wat boodschappen gedaan en rusten nu wat in het hotel. Vannacht om 02:30 moeten we verzamelen, want om 03:45 start het volgende treintraject naar Irkoetsk; twee en een halve nacht en twee volle dagen achter elkaar!! Ik kijk er niet echt naar uit, maar ja, dit is wat ik wilde! Haha! Part of the adventure!

Tot de volgende keer!!

• 07 September 2018 - 13:44

Herman Van Lith:

Leuk om te lezen Fleur, bij mij komt de reis weer “terug” In 1996 hen ik hetzelfde toertje gemaakt. Daarna nog regelmatig naar Yekaterinburg getrokken om ze op weg te helpen bij de introductie van arbeidsbemiddeling, was interessant. In Yekaterinburg nog naar het circus geweest en er veel in mijn eentje rondgewandeld. Grote stad toen flink aan het groeien. Geniet ervan het is een boeiende reis. Gr Herman