Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Fleur Blom - WaarBenJij.nu Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Fleur Blom - WaarBenJij.nu

Havana

Blijf op de hoogte en volg Fleur

10 Maart 2017 | Cuba, Havana

Zondag werd ik in Vinales al in de ochtend opgehaald door de taxi collectivo. Ik wilde eigenlijk in de middag pas gaan, maar Maria zei dat het zondag was, "het geloof he..." zei ze en dan kon het niet anders... later hoorde ik dat zondag de "drink-dag" was, dus tja, geen idee! Anyways, rond elf uur werd ik keurig op het adres van de casa afgezet dat ik al in Nederland had gereserveerd. Deze casa was me door de Universiteit aangeraden omdat deze dichtbij lag. Ik kwam binnen in een woonkamer die echt vol gestouwd was met prullaria en voornamelijk zonnebloemen van plastic; geweldig! De oudere heer des huizes was thuis maar sprak geen woord Engels... hmmm in m'n beste Spaans proberen te vragen of mijn kamer al klaar was. Hij was ondertussen de Cubaanse geschiedenis aan het vertellen (althans dat dénk ik uit de paar woorden die ik kon opmaken). Uiteindelijk kwam er een dame aan de deur: ik mocht met haar mee. "Huh!?" Dacht ik? Ik had toch al een kamer? Maar nee, zo gaat dat dus in Cuba, de oorspronkelijke casa was vol, dus wordt er ondertussen een bevriende casa gebeld, zonder dat je er zelf erg in hebt, Haha!
Maar goed, m'n nieuwe familie is heel erg aardig en ze spreken ook heel goed Engels, toch wel fijn! Ik heb een soort van mini appartement mét keuken. Niet dat ik die zal gebruiken, maar toch!
Die middag in de wijk wat rondgestruind. Het was miezerig en het waaide ontzettend hard. Grrrrr... en de wijk leek echt uitgestorven. Zat iedere Cubaan dan echt in de kerk!? Of aan de rum&coke thuis!? Haha! De rest van de middag op m'n kamer met m'n boek doorgebracht. Maandag zou pas echt m'n havana-avontuur beginnen had ik zo bedacht.

Maandag naar de universiteit gegaan waar ik de Spaanse cursus had geboekt. Een echt prachtig complex op 5 minuutjes lopen van de casa. De Spaanse cursus begint elke eerste maandag van de maand. En je kunt zelf kiezen hoe lang je wilt, van één week tot vier maanden bijvoorbeeld. En we begonnen gelijk met een toets! Hoppa, om het startniveau te bepalen! Het begon met een invuloefening in de verleden tijd. Shit!! Ik kan alleen nog maar de tegenwoordige tijd (ik zet er gewoon vaak "gisteren" of "morgen" voor om het verleden of de toekomst aan te duiden. Bv ik eet rijst gisteren...). Daarna een mondeling waarin ik in het Spaans aangaf dat ik de verleden tijd nog niet kan. Maar Oke, ik mag naar de klas "elementary"! Yes!!! Níet naar het beginnersklasje! Waar gaat het om he, maar het is en blijft een toets waar je het gewoon goed wilt doen! Haha!
Daarna kregen we een rondleiding over de prachtige campus. De volgende dag zouden pas echt de Spaanse lessen beginnen. De middag heel gezellig doorgebracht met Mai, een Japans meisje en Ranu, een Indiase Canadese vrouw. De zon scheen, we hebben heerlijk gekletst en gelachen! Fijn om weer met anderen te zijn!

Dinsdagochtend begon dan eindelijk de Spaanse les. Gegeven door onze juf Dary; een echte Cubaanse met heel veel humor. Zo mogen we geen minuut te laat zijn of een andere taal dan Spaans spreken binnen de muren van het lokaal, want anders krijg je "straf". Dan moet je een dansje doen of een liedje zingen. Wat hilarische taferelen opleverde gedurende de ochtend. Want om geen enkel Engels woord te gebruiken om te vragen wat er nou bv wordt bedoeld met de betekenis van een woord, dat is nogal lastig! Maar oefening baart kunst, en zijn we de hele ochtend aan de gang geweest.
In de middag ben ik met Mai via de Malecon (Boulevard) naar Havana Viejo (oude gedeelte) gewandeld. Wat een prachtige stad is het! Van oude super vervallen koloniale panden tot prachtig opgeknapte panden. Echt geweldig! Ondertussen met de lokale munteenheid (die eigenlijk niet voor toeristen is) hier en daar een super goedkoop sapje gedronken of een kleine lokale snack gegeten. Ik mag het lokale leven van Cuba wel! Iedereen is aardig, iedereen in de buurt van de casa weet inmiddels dat je daar "woont". Het voelt ook echt super veilig. De wijk waar ik woon is ook helemaal niet toeristisch, enkel studenten die in casas slapen omdat de locatie vlakbij de universiteit is. Want m'n gevoel van 'veel toeristen' dat werd me wel bevestigd. In 2014 kwamen er 1 miljoen toeristen per jaar naar Cuba. In 2016 4 miljoen! Kun je nagaan in een aantal jaar...

De rest van de week in de ochtend in de klas doorgebracht. We zijn met 14 mensen van allerlei nationaliteiten. Echt wel heel erg veel. Dary doet haar best, maar is zelf voornamelijk de meeste tijd aan het woord in plaats van ons ook te laten oefenen. Hoewel ik haar redelijk goed kan volgen praat ze toch wel 'muy rapido', en is m'n emmer om 12:00 dan ook echt vol. Gelukkig zie je dan bij iedereen wel de luiken sluiten, haha! Wat wel allemaal een beetje jammer is, want in the end heb ik veel minder geleerd dan m'n week 1-op-1 les in Nicaragua. Maar goed, het was zeer gezellig en ik heb leuke mensen in m'n klasje ontmoet. Helaas gaat iedereen volgende week door met de lessen en ga ik verder.
De middagen vul ik afgewisseld alleen versus met wat klasgenootjes. We lunchen met z'n allen en dan gaat vaak ieder zijn weg. Zo ben ik nog een keer naar Havana Vieja geweest met Mai waar door een Cubaan een gratis wandeltoer werd gegeven. Heel erg leuk, en er werd heel veel verteld over de historie maar ook de politieke situatie, muy interesante!

Verder heb ik deze week toch besloten om eerder naar huis te gaan. Ik vind Cuba en Havana in het bijzonder erg leuk, maar buiten m'n klas om heb ik nog niemand anders ontmoet. Ik heb echt een ander gevoel dan in alle andere landen waar ik ooit ben geweest. En voor mij zegt dat genoeg. Hoewel ik graag op mezelf ben is het niet leuk om telkens alleen te zijn en alleen te moeten eten en dingen te ondernemen. Daarbij komt ook nog dat het een behoorlijk duur land is. Dus ik heb besloten mezelf niet te blijven kwellen, en daarnaast ook nog eens geld en twee weken verlof uit te sparen. Daarom kom ik gewoon naar huis! :-)
Dus ja, jammer, maar ik voel me super goed bij deze beslissing! Het was gewoon niet mijn reis deze keer!

Morgen ga ik naar Santa Clara en zondag naar Trinidad. En donderdag vlieg ik weer naar huis. Dus helaas, er zal nog maar één reisverslag volgen!
Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

Fleur

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 38798

Voorgaande reizen:

01 September 2018 - 23 September 2018

Transmongolie Express

01 Maart 2017 - 01 April 2017

Cuba

08 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Japan

09 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Aruba en Midden-Amerika

12 December 2013 - 08 Januari 2014

Zuid-Afrika

12 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Dubai en Maleisie 2012

07 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Laos en Cambodja 2010

Landen bezocht: