Vinales - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Fleur Blom - WaarBenJij.nu Vinales - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Fleur Blom - WaarBenJij.nu

Vinales

Blijf op de hoogte en volg Fleur

04 Maart 2017 | Cuba, Viñales

Ik ben al een paar dagen op reis, maar ga toch maar eens een dagboek beginnen! Want... ik heb internet!! Ik schrijf m'n reisblog offline en kan dan even op WiFi om het online te zetten. En ja, het is weer een heel epistel geworden... veel leesplezier!

Afgelopen woensdag ben ik vertrokken naar Cuba! Hier ga ik vier en een halve week verblijven. Rondreizen en een vijfdaagse cursus Spaans.
Na een goede vlucht ben ik prima op tijd geland in Havana. Ik werd daar opgehaald door Gabriel, de taxichauffeur van de casa die ik in Nederland al had gereserveerd. Hij was er niet toen ik in de aankomsthal was, dus ik was al wat zenuwachtig aan t worden. Maar toen ik een man met blaadje zag met mij naam was ik erg blij! Na een ritje langs de bank werd ik bij casa Yanet&Carmen afgezet. Een mooi oud pand met koloniale invloeden. Ik kreeg een eigen kamer met badkamer dat grensde aan de tuin. Na een kleine siesta en een douche was het avondeten klaar. Wat een hoeveelheid! Een soort bouillon met vermicelli, rijst met bonen, kipfilet, gebakken banaan, tomaat, komkommer;
'Savonds nog even een moment van paniek gehad; ik kreeg m'n ereader niet aan de praat. Moest er bijna van huilen, want tja vier weken reizen zonder boeken, dat zou een kleine ramp zijn. Een boek is altijd m'n trouwe toevluchtsoord op momenten dat ik alleen ben. En aangezien Cuba niet het meest ideale backpackland is om andere reizigers te ontmoeten, overviel m'n kapotte ereader met wel! Maar de volgende ochtend lukte het me godzijdank wel en ben ik alweer lekker aan t lezen geslagen.

In de ochtend stond er weer een groot ontbijt klaar; een casa is eigenlijk een soort van Bed&Breakfast. Veel Cubanen verhuren één of meerdere kamers aan toeristen en mogen zo zelf ook geld verdienen. En je kunt ook ontbijt en avondeten erbij doen als je wilt. wel relaxt dus, je hoeft qua eten in principe nergens over na te denken! Makkelijk!
Omdat ik maandag begin met mijn Spaanse les in Havana ga ik eerst een aantal dagen naar Vinales. Ik ben naar de taxiplaats voor taxi collectivos gebracht. Als een taxi vol is gaat ie rijden. Samen met een ouder Duits echtpaar werden we in een super oude mooie ford (46?) naar Vinales gebracht. Dat is toch wel heel erg leuk en bijzonder hoor, al die mega oude maar mooie auto's! Echte juweeltjes zitten er tussen, die zouden bij ons een fortuin kosten...
In Vinales aangekomen kwam ik viavia terecht in casa Maria. Wat een lieve vrouw. Ze nam de tijd voor me om in simpel en langzaam Spaans alles uit te leggen wat er zoal te doen was in de omgeving. Meteen een paardrijtoer geboekt voor vrijdag.
Daarna in het kleine, lieflijke stadje een sandwich gegeten en toch maar op zoek gegaan naar een internet-hotspot. Die was niet moeilijk te vinden; op het plein bij de kerk zaten tientallen, voornamelijk buitenlanders, mensen met hun mobiel op schoot. Met een soort van prepaidkaartje kun je tegoed kopen en dan kun je op WiFi. Zelfs na één dag internetloos is dat toch wel heel fijn!
Maria heeft voor t avondeten gezorgd; wederom erg smakelijk!

De eerste ochtend bij Maria zeer uitgebreid ontbeten, wat een heerlijkheid! Ik heb wel aangegeven dat ik de andere ochtenden echt niet zo veel hoef, zonde om t weg te gooien!
Daarna werd ik door cowboy Adriaan opgehaald om te gaan paardrijden. Ik vroeg m in m'n beste Spaans waar de andere toeristen voor deze excursie waren. Wat bleek, ik kreeg een privé-tour! Top! Mijn paard was gelukkig niet de kleinste, dat zou een beetje zielig zijn. De paardjes zijn hier namelijk behoorlijk klein... Hij heette Mojito, toevallig, die had ik nog niet op...
vijf uur lang zijn we door het achterland van vinales gereden. Prachtig! Glooiend landschap, vergezichten en veel velden waar oa de tabaksplanten groeien. Als een goede excursie in het buitenland betaamd werd ik meegenomen naar een tabakshuis, waar me het proces van het maken van een sigaar werd uitgelegd. En tuurlijk heb ik voor de vorm even gerookt; snel weer uitgemaakt, want ik merk dat ik nog zeer gevoelig ben voor het roken, ook al is het een sigaar dat ik eigenlijk niet lust. Tuurlijk kon ik ook weer eens geen "nee" zeggen op het aanbod of ik geen sigaren wilde kopen, ook al was t voor een ander. Vooruit dan maar... later heb ik ze als dank aan Adriaan gegeven die daar heel blij mee was.
Daarna door naar een uitleg van een koffieboer. Ook dit heb ik al eerder gezien, oa in Bali, Ghana en Panama. Het hoort er allemaal bij, en overal is het hetzelfde. Nu geen koffiebonen of gemalen koffie gekocht, enkel een kop koffie gedronken. Jaja, ik ga vooruit in "nee" zeggen! Aangekomen bij een grot kon je daar betaald in. En dat heb ik vriendelijk bedankt; ik had al van andere toeristen gehoord dat deze grot niet geweldig was. En ook een grot had ik al eens eerder gezien... niet m'n meest favoriete excursie.
Ergens op een Cubaanse camping wat biertjes gedronken met gabriel en wat vrienden van hem. Ik kan m'n Spaans goed oefenen. Ik merk dat ik echt profijt heb van de vijfdaagse cursus die ik ooit in Nicaragua heb gedaan. Er komt heel wat terug. Gelukkig heb ik ook m'n schriftje van toen weer gevonden met m'n woordjes en wat grammatica. Maandag ga ik verder in m'n voortgang Spaans hoop ik!
Terug in de casa even een siesta gedaan, man wat was t warm!

Daarna even geinternet wederom; ik merk dat ik wat down ben. Het is niet gemakkelijk om contact te maken zoals ik al schreef. Er zijn hier geen hostels, dus ik ontmoet geen mensen zoals ik normaal gesproken doe in bv m'n slaapkamer die ik dan deel. En dan zijn sommige momenten gewoon niet leuk. Ik zie ook maar weinig mensen alleen; veelal stelletjes. En ook al weet ik dat ik elke reis wel een down moment heb overvalt het me een beetje dat ik dit gevoel al op dag 2 heb... ik zit natuurlijk al een langere tijd niet helemaal lekker in m'n vel, dus dat zal zeker mee spelen. Maar het lukt me bijvoorbeeld nog niet om volledig afstand te nemen van het internet bijvoorbeeld, iets wat ik me juist had voorgenomen. Ik weet dat ik moet doorzetten, en dat het altijd weer beter wordt, maar toch... m'n gevoel heeft m'n ratio nog niet helemaal gevonden!
Maar dan doet een app-gesprek met je moeder toch even wonderen. Na m'n hart te hebben gelucht ben ik gewoon in m'n eentje in een tentje gaan eten en heb ik m'n eerste mojito gedronken. Hop, op een nieuw begin dan maar!

Vanochtend wakker geworden van de stromende regen en harde wind. Ik had t al gezien op de weersvoorspellingen... rustig ontbeten samen met een Duits koppeltje, de nieuwe gasten van Maria. Ook weer even naar het geldwisselkantoor geweest, het leven is hier niet goedkoop! Maar het geldwisselkantoor was ook weer een hele belevenis... eerst in de lange rij wachtende toeristen. Dan aan het loket: de man voelt eerst grondig aan elk van mijn €50,- biljetten, vouwt dan per stuk alle hoekjes plat, legt ze dan één voor één onder de blauwe lamp. Om dan vervolgens ook nog eens alle bankbiljetnummers in de computer te kloppen, gekoppeld natuurlijk aan mijn paspoortnummer. Nee, ze laten niks aan t toeval over hier (in Havana ging dit niet zo secuur Haha)

Het werd gelukkig wel weer droog. En ik heb een bustour gedaan in de omgeving van vinales. Het was zo'n hop-on-hop-off-bus, verre van ideaal, maar met de weersvoorspellingen van vandaag prima. Ik heb op aanraden van Maria eerste de gehele loop gereden (ander half uur ofzo) en gezien waar de bus zoal stopte. Helaas op heel veel zeer toeristische plaatsen... het landschap en het dorp zijn prachtig, maar het lijkt bijna wel Volendam ofzo... bussen vol met toeristen die af en aan rijden. Not my cup of tea... dan maar m'n blog afmaken op t plein en die gaat zo de lucht in.
Vanavond ga ik met mijn Duitse roomies wat drinken, en zo zie je maar weer: heel snel gaat t zonnetje weer voor me schijnen en voel ik me weer fijn (sowieso weer vanaf morgen, dan wordt er alleen nog maar zon voorspeld).
Morgen naar Havana en dan zal ik over een paar dagen weer wat schrijven!
Liefs

  • 04 Maart 2017 - 20:58

    Kaat:

    Enhorabuena Fleurtje! Pensando en ti todos los días y leyendo esto creo que una vez más lo vas a conseguir: vivir tu vida! Eres un orgullo. Abrazo y besitos!! k

  • 04 Maart 2017 - 21:45

    Epko:

    Hey Fleur,
    Leuk dat we je reis mee kunnen beleven. Wat top dat je ook nee hebt gezegd!!!
    Maak er een mooie reis van
    Bij ons zeggen ze "kop der veur schouders er onder nai soesen".
    Zet m op
    Gr Hennie en Epko

  • 04 Maart 2017 - 22:25

    Henri. :

    Geniet er van fijne reis

  • 05 Maart 2017 - 01:10

    Mieke Koekkoek:

    Het Fleur. Een super leuke verrassing dat wij jouw reis mee mogen maken. Kan me zo goed indenken hoe fijn het is dat je internet hebt en vooral als je niet zo goed in je vel zit contact kan hebben met "ons!"..... Die paardentocht klinkt fantastisch en ja de bekende toeristische dingen zijn niet altijd te vermijden. Die koloniale huizen zijn fantastisch hè, heel fotogeniek met al die oude meubels. Die prachtige oude auto's hebben vaak een klein lada motortje erin!!! Je gaat vast ook vrachtwagens zien met hele bankstellen erop waarin Cubanen vervoerd worden. Houd je camera maar in de aanslag. Knap van je dat je Spaans spreekt en in Havanna les gaat nemen. Daar ontmoet je ongetwijfeld andere reizigers waarmee je mss iets mee kan organiseren en of ervaringen kan delen. Helaas zijn wij niet in Havanna geweest omdat er een orkaan op komst was, ook wilden we met dolfijnen gaan zwemmen, ging dus ook niet door. Het platteland is erg mooi ja. Wij huurden een jeep en reden er een week rond, heel avontuurlijk want er waren bijna geen wegwijzers en s'avonds pikke donker. Wij verbleven gedeeltelijk bij een Cubaanse familie, vrienden van Ruud in Valadero. We sliepen wel in een hotel omdat het verboden was om in hun huis te verblijven.. het was in 2002.
    Je bent lekker avontuurlijk bezig, op naar alle nieuwe ervaringen, tot snel, liefs

  • 05 Maart 2017 - 17:14

    Imke R:

    Herkenbaar...wij hebben destijds ook paardenrit gedaan, maar ik bleef aan een boom hangen...die sigaren zijn best heftig, Fokke lag daarna op apegapen. Goed dat je de grot hebt overgeslagen. In Havana zijn leuke pleinen waar je mensen kan ontmoeten of langs de boulevard in avond, locals dan. Succes met de Spaanse les!

  • 05 Maart 2017 - 18:53

    Rob Van Haarlem:

    Hi Fleur, leuk dat je in Cuba bent. Als je in de oude stad van Havana rondwandelt,kijk of je ons hotel nog kan vinden, hotel Rachel, op een hoek met een mooie oude ingang. Veel plezier. Rob

  • 06 Maart 2017 - 08:30

    Eduard:

    Hoi Fleur,
    Wat een andere wereld waar je zo snel weer in terecht bent gekomen, zeg!
    Gelukkig ben je wel wat gewend en laat je je niet gek maken.
    En vandaag beginnen je lessen dus daar zul je zéker nieuwe contacten opdoen.
    Ik wens je veel reisplezier en blijf je graag volgen op je nieuwe avonturen.
    Eduard

  • 06 Maart 2017 - 21:53

    Frank:

    Ha Fleur!

    Een mooi stuk heb je geschreven. Ben benieuwd naar je ervaringen de komende tijd! Jammer dat we waarschijnlijk net niet tegelijkertijd in Havana zitten. Als je nog tips hebt voordat ik vertel (25 maart) hoor ik het graag!

    Groetjes Frank

  • 09 Maart 2017 - 17:10

    Willij Blom:

    Even een kort berichtje, eerste dagen zijn moeilijk . Maar je zit nu op Spaanse les daar ontmoet je weer mensen ,je schrijven is weer leuk om te lezen .Lieve Fleur vind het fantastisch dat je dit allemaal doet en blijf je verhalen volgen ,abrazar de Willij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Viñales

Fleur

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 38795

Voorgaande reizen:

01 September 2018 - 23 September 2018

Transmongolie Express

01 Maart 2017 - 01 April 2017

Cuba

08 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Japan

09 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Aruba en Midden-Amerika

12 December 2013 - 08 Januari 2014

Zuid-Afrika

12 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Dubai en Maleisie 2012

07 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Laos en Cambodja 2010

Landen bezocht: