De jungle in Borneo - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Fleur Blom - WaarBenJij.nu De jungle in Borneo - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Fleur Blom - WaarBenJij.nu

De jungle in Borneo

Blijf op de hoogte en volg Fleur

23 Juli 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Goedendag allemaal!

Onder de ventilator op het balkon van mijn hostel typ ik mijn vervolgverhaal (ideaal overal wifi, en met mijn ipad makkelijk bij te houden). Ik hoorde dat het bij jullie gelukkig ook wat beter weer is, eindelijk!

Afgelopen donderdag ben ik vanaf Kuala Lumpur naar Sandakan, in het noorden van Borneo gevlogen. Hier had ik een driedaagse jungletocht geboekt. Het plaatsje zelf had weinig te bieden verder, prima voor een maaltijd aan het water, maar ook fijn dat ik de volgende ochtend al werd opgehaald.
We gingen eerst naar het Oerang Oetang opvangcentrum. Een heel groot stuk regenwoud waar bevrijde Oerang oetangs voorbereid worden op hun terugkeer in het wild. Om tien uur was het voedertijd. Op een platform in het bos werd fruit neergelegd. En dan is het wachten, want de apen kunnen zelf bepalen of ze daar zin in hebben of zelf hun eigen voedsel zoeken, uiteraard beter voor later, ik hoopte op dat eerste... En we hadden geluk, twee apen kwamen via de lianen aangeslingerd! Klikkerdeklik gingen de fototoestellen van alle toeristen. De meeste van die geavanceerde camera's met mega telelenzen. Tja, dan kom ik aan met mijn zakcameratje... Ik zal thuis moeten zien of er überhaupt een aap te onderscheiden zal zijn op mijn foto's. Anyways, het was toch wel heel bijzonder... Chimps heb ik al vaak genoeg gezien, deze grote mensapen nog niet eerder...

Na de apen gingen we naar de jetty, waar onze boot wachtte die ons naar de eerste locatie in de jungle bracht. Ons groepje bestond uit een italiaans stelletje en een Nederlands-Tanzaniaans gezin. Eerst een stuk over de zee, en vervolgens voeren we de rivier de Kinabatanang op. Dit is een grote rivier die dwars door het oerwoud stroomt. Overweldigend die natuur! Na een uur kwamen we aan bij het hotel, en wat voor een... Overal kleine huisjes midden in de jungle, verbonden met 'boardwalks', over de moerassige ondergrond. Alles was fantastisch verzorgd, ik heb geen seconde met mijn backpack hoeven zeulen!
Na de lunch en een siësta (het is erg heet en vochtig, dus even onder de fan is dan wel lekker), was het tijd voor onze eerste rivercruise. In een ander, kleiner bootje voeren we twee uur over de rivier op zoek naar de dieren. Waarom niet te voet zou je denken, maar dat is bijna onmogelijk door de drassigheid. Daarnaast zijn veel dieren langs de rivier te vinden, helaas eigenlijk, want dit komt doordat de jungle steeds dichter tot de rivier wordt gedwongen door de opkomende houtkap om ruimte te maken voor plantages. Daardoor moeten ook de dieren verhuizen richting de rivier. Soms kon je echt stukken kaal land zien tussen de bomen door, eeuwig zonde...
Ontzettend veel dieren gezien, van zeldzame vogels tot neusapen (Ow wat zijn zij lelijk!) tot vuurvliegjes (zij maakte van een boom een levende kerstboom!) tot een kudde wilde olifanten met een aantal jongen! 's avonds nog een nachtwandeling gemaakt en daar vooral insecten gezien, maar ook een python!

De volgende ochtend hadden we om half zeven 'sochtends weer een cruise, nu op zoek naar Oerang oetangs. En we hebben er twee gezien! Top! Heerlijk gecruist en daarna heb ik nog mijn eigen boom geplant (gelukkig probeerde de organisatie nog iets te doen aan het behoud van de natuur). In de middag vertrokken we verder rivieropwaars naar de tweede lokatie. Ook dit lag prachtig aan de rivier in de jungle en alles was weer top verzorgd. In de late namiddag weer een cruise, op zoek naar de krokodil, maar helaas niet gespot. Wel heel veel apen en vogels. Maar zoals het vaker gaat als je iets moois ziet: de batterij van mijn camera hield er mee op! Grrr... Gelukkig heb ik emailadressen uitgewisseld met de Italianen, zij hebben van die middag nog foto's...

De volgende dag vroeg vertrokken we weer terug naar Sandakan, heel het stuk weer terugvaren. Het duurde wel even voordat ik het deinende gevoel kwijt was! De lunch werd nog verzorgd en toen zat de tour er op. Wat een heerlijke, fantastische ervaring!
In de middag vloog ik samen met de Italianen door naar Kota Kinabalu, een stadje aan de kust in het noorden van Borneo. Hier ingecheckt en hebben we samen gezellig gegeten en wat biertjes gedronken. Vandaag zijn we naar een klein tropisch eilandje voor de kust gevaren. Heerlijk robinson crusoe dacht ik, uhm, helemaal vol Chinezen! Manman, wat kunnen zij luidruchtig zijn! En vreten, rochelen, spugen, poeh... Toch een plekje kunnen vinden (voordeel is dat zij toch niet in de zon durven) en heerlijk geluierd en gezwommen. Om een uur in de middag moesten de Italianen vertrekken, zij moesten hun vliegtuig naar huis halen. Een super leuk koppel die ik zeker zal missen!
Ik ben zelf nog naar een ander eiland gegaan en daar lekker gelezen. Heerlijk om even een chilldag te hebben! Morgen ga ik namelijk raften, ik ben benieuwd!

Tot de volgende keer!
Liefs

  • 24 Juli 2012 - 13:22

    Anda:

    Hoi Flora, heerlijk verhaal weer. Tijdens het lezen zie ik het voor me want je schrijft lekker moet ik zeggen.
    Voor ons lijkt het of je al heel lang weg bent, maar je bent zo op de helft en dan vliegt het weer voorbij, ook voor jou waarschijnlijk. Dus: geniet, geniet........... xx

  • 24 Juli 2012 - 17:57

    Ellen:

    Ahhhh lekker aan de safari dus! Geen last van muggen hoop ik? Veeeeeel plezier chica! Kisskiss!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 38844

Voorgaande reizen:

01 September 2018 - 23 September 2018

Transmongolie Express

01 Maart 2017 - 01 April 2017

Cuba

08 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Japan

09 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Aruba en Midden-Amerika

12 December 2013 - 08 Januari 2014

Zuid-Afrika

12 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Dubai en Maleisie 2012

07 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Laos en Cambodja 2010

Landen bezocht: