Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Fleur Blom - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Fleur Blom - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: fleurtje

Blijf op de hoogte en volg Fleur

10 Juli 2010 | Laos, Luang Prabang

Hallo allemaal!

Hier ben ik dan met een eerste update van mijn reis! Ik kan nooit zo kort schrijven, dus bereid je maar voor op wat leeswerk!

Afgelopen woensdag heb ik afscheid genomen van mijn lieve katjes, en ben ik rond tien uur samen met mijn oom en tante met de trein naar Schiphol gegaan. Zij vlogen toevallig een kwartier eerder terug naar Canada. Laatste frietjes gegeten, want die zal ik een tijdje niet krijgen...

Mijn eerste vlucht ging naar Bangkok. Het was een lange en vermoeiende reis. In Bangkok zelf moest ik ook nog vijf uur wachten op mijn volgende vlucht. Maar het is een super mooie luchthaven waar ik een beetje rondgelopen heb en even geslapen heb op drie bankjes. Toen was het tijd voor de tweede vlucht. Met z'n 20-en in een busje naar het vliegtuig. Komen we bij het toestel aan, schrik ik toch wel even... het is een toestel met propellers! Hmmm, maar het ziet er allemaal goed uit, en we zijn met zo weinig mensen dat iedereen aan het raam kan zitten met twee stoelen voor zichzelf. Het uitzicht tijdens de vlucht is echt geweldig! Voornamelijk in Loas als de landing wordt ingezet, je ziet de Mekong onder je stromen door de groene gebergten. Bij het eindpunt (Luang Prabang) zie je de gouden tempels onder je voorbij zoemen. Super!
Na de landing even spannend of mijn bagage goed is aangekomen, want dat werd op schiphol doorgelabeld. Maar alles ging goed, tot en met het visum, waar verschillende nationaliteiten verschillende prijzen betalen, hmmm... vaag, moet er nog steeds achter komen waarom dit zo is!

Ik zit in een prima guesthouse, met een eigen kamer en een eigen badkamer met 'westerse' wc! Naar Lao-maatstaven een beetje duur, maar voor 10 US Dollar zeg ik even geen nee. De tijden van kamers met bedbugs en kakkerlakken zijn wat mij betreft voorbij!

Laos is een zeer boeddistisch land, wat je gelijk overal ziet in de vorm van tempels en monniken in hun oranje (mijn favoriete kleur op dit moment!) gewaden. De tweede dag ben ik in alle vroegte opgestaan (vijf uur, wat voor mij op zich wel meevalt, maar na een lange reis niet echt...) om de monniken te bekijken. Ze lopen dan langs de huizen waar de bewoners hen eten geven in een grote pot. Hiervan eten de monniken gedurende de dag in ruil voor hun zegening. Een mooie gebeurtenis. Daarna toch heel even terug naar bed, en rond een uur of acht de stad gaan verkennen met de Lonely Planet in de hand. Langs veel tempels gelopen en een aantal ook van binnen bezocht. Tijdens mijn wandeling kwam ik twee Nederlandse jongens tegen. Zij gingen die dag naar de watervallen in de buurt. Hier wilde ik ook graag naar toe, maar in je eentje is hier alles stikduur. Dus ben ik lekker met hen meegegaan. De tuktukdriver was na wat onderhandelingen om, en wilde ons brengen. Maar niet voordat ie eerst nog drie rondjes door de stad reed om andere toeristen te proberen te krijgen! Maar toen we op weg waren zagen we waarom: het was echt een heel eind heen en terug! En dat voor nog geen tien US Dollar die hij nu in zijn broekzak had!
De watervallen waren super mooi. Het zijn meerdere kleinere watervallen die in een soort van poeltjes uitkomen. Er was hier ook een berenrescue-centrum. Wat foto's gemaakt natuurlijk, maar niks in vergelijking met de wilde beren die ik in Canada heb gezien!
Heerlijk in het water gezwommen ter afkoeling, want het is hier heet! De luchtvochtigheid is erg hoog, dus je zweet constant. Ik moet hier duidelijk nog erg aan wennen, en loop de meeste tijd rond met een kop als een tomaat, 'how charming'...

Aan het einde van de dag even een siesta gehouden. Daarna over de nightmarket gestruind en wat gegeten. Mijn eerste Lao-Beer gedronken in een super relaxte tent aan de rivier met de NL-ers en veel andere backpackers. Het valt me (tot nu toe dan) op dat er maar weinig mensen alleen reizen, dus ik moet mijn best doen om 'vrienden' te maken.

Vandaag ben ik op een trip geweest met vier anderen. We gingen olifantrijden. We hadden twee olifanten. Drie mochten er in van die bakjes, twee in de nek. Ik zat in het bakje, maar was achteraf blij, want de tocht was behoorlijk steil klimmen en dalen, en het meisje in de nek moest zich echt heel goed vastklemmen met haar knieen achter zijn oren. Maar het was erg leuk en mooi. Het is zo groen hier, veel bergen, prachtig om dit te zien vanaf de rug van een olifant.
Daarna voeren we met een bootje de Mekong over naar de 'Boeddha-cave'. Twee grotten waarin echt honderden Boeddha-beelden staan. Een erg aparte gewaarwording.

Daarna terug naar het olifantenkamp waar we geluncht hebben. En toen was het tijd om de olifanten te gaan wassen! Wat een belevenis. Nu gingen we op de rug van de olifant, dus zonder bakje! En wiebelt erg en kriebelt! Zo'n olifant heeft echt veel haar, van die dikke zwarte!
Nou goed, we werden naar de rivier geleid en zodra ze bij het water kwamen begonnen ze met water te spuiten, wow! En we gingen diep! De olifanten gingen helemaal kopje onder, en wij met hen mee! Met bepaalde commando's schudden ze met hun koppen en hun lijven om je er af te gooien! En wed maar dat je dan niet kunt blijven zitten. We hebben echt gelachen, het was helemaal geweldig! Op de terugweg met het busje zijn we nog gestopt bij een whiskeymakerij en een weverij.
Eigenlijk wilde ik deze dagtrip niet maken, ik vond het wel heel erg toeristisch van mezelf, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad. Het is een ervaring die je niet vaak zult meemaken!

Morgen ga ik in de ochtend naar het volgende dorpje: Vang Vieng. De backpacker-party-place van Laos. Hier hoop ik de NLse jongens weer tegen te komen om de finale te kijken! Deze is pas om half twee 'snachts, dus dat beloofd een lange dag en nacht te worden morgen!

Ik las dat het bij jullie ook erg warm is; dan kunnen we elkaar in ieder geval de handen schudden!
Ik wens jullie vanuit hier heel veel sterkte toe met alle spanningen van de naderende finale! Ik heb mijn oranje-attributen bij me, en zal ze vanuit Vang Vieng hard aanmoedigen!

Tot de volgende keer!

  • 10 Juli 2010 - 12:14

    Celine:

    He reiziger!!
    Wat leuk om je verhalen te horen! Echt fijn dat je een goede vlucht hebt gehad en dat je al zulke mooie dingen hebt gezien! Ik ben wel een klein beetje jaloers hoor, maar we zitten nu allemaal in de warmte dus, haha! Voetbal kijken gaat een hele happening worden, heb ik geluk, want hier is het om half drie s middags, dus kan het feest losbarsten!! Geniet ervan, maar dat kan ik wel aan je overlaten! Dikke knuffel van mij!

  • 10 Juli 2010 - 12:18

    Pappa:

    in een woord fantastisch het is toch weer wat anders dan op het paard door de duinen. het is hier inderdaad erg warm zeker als je de flat van je dochter moet stofzuigen, dankzij haar uitval van Saar en Joep. kus

  • 10 Juli 2010 - 13:08

    Anda:

    Geniet van al het moois, de nieuwe contacten en morgen natuurlijk van de wedstrijd! Kus

  • 10 Juli 2010 - 13:57

    Hanneke:

    Het lijkt wel een reisverslag van 2 weken. Dat gaat nog wat beloven. Het leest weer als een avonturenroman. Geniet er verder van. Liefs, je mam

  • 10 Juli 2010 - 14:43

    Judith:

    Hey Fleur,

    gaaf verhaal, vooral die olifanten maken me jaloers.
    Geniet ervan en hopelijk worden we wereldkampioen!!!

    kus
    Judith

  • 10 Juli 2010 - 16:07

    El:

    ha meis! Heerlijk je verhalen! Alsof je het zo vertelt! Ik waan mezelf ook in Laos. Niet alleen door de tropische (echt afschuwelijk vies warm) temperatuur hier, juist door die verbeeldende kracht van je story. Top!
    Dat jij niet met een stel reist maakt je alleen maar nog bijzonder-der. Laat gaan die banaan. Hier komt Fleur! En morgen... is iedereen weer een grote natie: want de finale komt eraan! We worden wereldkampioen!
    Maak er een topdag van: geniet van het ontzettende backpackersdorp en ik 'lees' je hopenlijk snel weer!
    Dikke kus!

  • 10 Juli 2010 - 21:19

    Imke:

    Fleurtje!!! Wat fijn om te horen dat je helemaal in een stuk met je bagage bent aangekomen! Wat een mooi verhaal over de olifanten. En toeristisch doen is helemaal niet erg, het is alleen maar toeristisch omdat het blijkbaar super gaaf is. En dus moet je dat gewoon doen! Ik hoop dat je die twee nederlandse jongens tegen komt, is wel leuk om samen met iemand te gillen.
    Ik zit nu in Londen, en hoop dat we op tijd terug zijn om de wedstrijd te zien (officieel 19.05 aankomen in Eindhoven). En hopelijk kampioen en dan feesten in Utrecht en dinsdag in Amsterdam! We zullen een biertje op je drinken!

    `Geniet er maar enorm van, je hebt je vakantie dubbel en dwars verdiend.

    Heel veel liefs, Imke

  • 11 Juli 2010 - 05:39

    Kaat:

    je gaat weer super!!!
    blijf schrijven... enne..
    heb jij deze pagina zo oranje gemaakt ??? is erg grappig.
    dikke kus we reizen met je mee !!ENYOY!!

  • 11 Juli 2010 - 08:32

    Manon:

    He meis dat klinkt allemaal alweer geweldig zeg! Ben alweer nieuwsgierig naar de nieuwe verhalen. Geniet ervan ennuh succes met de spanning van de wedstrijd vanavond!

    Kus

  • 11 Juli 2010 - 08:52

    Michelle:

    Hee Fleurrie! Wat stoer dat je in je eentje op reis bent! Geniet ervan, maar zo te lezen doe je dat al! Liefs uit een hot hot NL!

  • 11 Juli 2010 - 10:19

    Arthur:

    Hoi Fleurtje,
    Ik wist dat je goed en leuk kunt schrijven, maar toch was het weer een verrassing. Ik heb ervan genoten en ben regelmatig in de lach geschoten. Ik kijk uit naar de volgende!
    Zoen

  • 12 Juli 2010 - 08:20

    Birgit:

    Lieve Fleur,
    Superleuk dat je ons al op de hoogte houdt van je eerste belevenissen! Het is echt zo leuk om te lezen, zie het helemaal voor me! En die vrienden komen vanzelf wel, gewoon genoeg Lao-biertjes drinken en dat komt vast goed:)
    Oh enne..foto's he van die tomatenkop!! ;)
    Heel veel plezier nog, geniet ervan!!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Laos en Cambodja 2010

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2010

Laatste reisverslag!

28 Juli 2010

Van Siem Reap naar Sihanoukville

24 Juli 2010

Angkor Wat!?!?

22 Juli 2010

Been there, Don Det

22 Juli 2010

Scooteren door Zuid Laos
Fleur

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 38932

Voorgaande reizen:

01 September 2018 - 23 September 2018

Transmongolie Express

01 Maart 2017 - 01 April 2017

Cuba

08 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Japan

09 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Aruba en Midden-Amerika

12 December 2013 - 08 Januari 2014

Zuid-Afrika

12 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Dubai en Maleisie 2012

07 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Laos en Cambodja 2010

Landen bezocht: