4 out of the Big 5 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Fleur Blom - WaarBenJij.nu 4 out of the Big 5 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Fleur Blom - WaarBenJij.nu

4 out of the Big 5

Blijf op de hoogte en volg Fleur

17 December 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hello!!

Vrijdag kwam ik prima op tijd aan in J'Burg. Met de taxi naar het hostel gegaan die ik in Nederland al had geboekt.
Ik moet nog even wennen dat ook hier de auto's aan de andere kant rijden; ik stapte namelijk aan de bestuurderskant in, wat de taxichauffeur kostelijk deed lachen!

Het hostel had een gezellige, huiselijke sfeer en het werd gerund door een ouder Zuid-Afrikaans paar. Boodschappen gedaan en verder gerelaxt, erg veel had ik niet geslapen in het vliegtuig. Aangezien meerdere mensen zeiden dat het niet veilig was om de stad te bezoeken heb ik een bezoek aan het centrum aan me voorbij laten gaan.

Ik heb gelijk weer het vertrouwde gevoel van het backpacken ervaren; slapen in een krakend stapelbed, meerdere mensen op de kamer. Lamp aan, lamp uit, en het onbegrijpelijke geritsel met plastic zakjes midden in de nacht! Maar goed, ik doe er gelijk aan mee! Want zaterdagochtend om vijf uur ging mijn wekker voor mijn trip naar Kruger (nog niet wetende dat de drie ochtenden erna de wekker zelfs nog eerder af zou gaan, namelijk om half vijf).
Samen met een ander Nederlands meisje werden we drie kwartier te laat opgehaald. Fijn, die had ik graag in bed doorgebracht... Maar goed, t was voor een goed doel! Nadat we iedereen hadden opgehaald (acht meiden en één jongen) moesten we zes uur rijden naar de bestemming. In de middag zijn we eerst nog naar een wildlife rescue centre geweest; veel beesten al gezien en een chita mogen aaien!
Daarna naar het kamp... Hier had ik andere, meer primitieve, verwachtingen van! Ik vroeg in het hostel of er wel elektriciteit was; "ja natuurlijk, wat dacht je! Je bent in Zuid-Afrika!!", uh oke, ik weet dat dat niet alles hoeft te zeggen, maar goed... Ook had ik het douchen met een emmer verwacht, zoals destijds in Ghana... Maar ook dat was beter! Prima douches, en zelfs een zwembad!!
Echter maakte ik hier ook een domme fout tijdens het douchen! De eerste avond draaide ik aan de linker kraan, maar er kwam geen warm water uit... 'Hmmm, jammer, het warme water zal het wel niet doen', dus maar een korte koude douche gehad. Sta ik even later mijn tanden te poetsen bij de wasbak. Wat schetst daar tot mijn verbazing!? Een rood rondje rond de rechterkraan en een bláuw rondje rond de linkerkraan!! Hahaha!! Vandaar die koude douche! Ook dat is hier omgekeerd!

Verder slapen we in koepeltentjes waarin stretchers staan. Ziet er erg leuk uit en ik heb heerlijk een solotentje! Samen met een andere groep hebben we genoten van een heerlijke Braai, gratis wijn en gezellig spelletjes gespeeld.
Zondag dus voor het krieken van de dag op, ontbijtje en op weg (camping lag nog op een klein uur rijden) naar de ingang van het Kruger Park. We rijden in een grote open jeep, mooi ding! Maar van het park had ik ook ietwat andere verwachtingen... Het park is omgeven door hekken, waardoor je toch het gevoel krijgt van een Zoo... Echter wel ter grote van Nederland! Dus, vooruit, die beesten hebben wel de ruimte! En met meer dan 200.000 impala's is het echt wel realistischer dan de Beekse Bergen! De meeste wegen waren geasfalteerd, dus weinig gehobbel! Heel veel wildlife gezien, te veel om op te noemen! Echt wel prachtig!! Alsof je in de film de Lion King rondrijdt!! In de middag keerden we helemaal kapot terug naar het kamp; het was inmiddels ook al veertig graden! Een kleine siësta gehouden, maar echt opwekkend in mijn hete tentje was dat niet... Aan het eind van de middag hebben we nog een sunset gamedrive gedaan in een private park. Hier was het wel echt hobbeldebobbel, meer het Afrikaanse safarigevoel!! Nog meer beesten van heel dicht bij mogen zien! Gaaf!! Die avond lag iedereen er op kinderbedtijd in, helemaal gaar...
De tweede dag stonden we weer vroeg op voor nog een hele dag Kruger. Het weer was wat afgekoeld (zo erg aan het einde van de middag dat we in de jeep onder onze dekentjes bijna zaten te vernikkelen). We hebben kilometers en uren gereden. Iets te lang wat mij betreft. Want je hebt er stukken bij dat je geen enkel beest ziet (Ja Fleur, wat wil je met zó'n grote Zoo!?)... En op een gegeven moment zijn de impala's ook niet meer bijzonder, en van een aap maak ik al helemaal geen foto meer (hoezo verwend!?). We hebben deze dag wel de leeuwen gezien die we gemist hadden op de eerste dag. En het hoogtepunt was misschien wel het hoogtepunt van de leeuw! Haha! We hebben van zeer dichtbij een vrijpartij mogen aanschouwen! "Which animals did you see today?", vroeg de kok bij terugkomst in het kamp. "Fucking lions!!", haha!!
We hebben uiteindelijk 4 van de Big 5 gezien, op de luipaard na; helaas, want dat is toch wel een van mijn favoriete printjes! ;-)

Vandaag wéér vroeg op... Om half acht liepen we al door een grote grot en daarna hebben we van het uitzicht mogen genieten van de derde grootste canyon ter wereld.

Nu ben ik weer in mijn eerste hostel afgezet. Ff lekker internetten en met de beentjes omhoog... We hebben zóveel gereden en daardoor gezeten met niet altijd even comfortabele beenruimte, dat mijn enkels behoorlijk opgezwollen zijn!

Morgen word ik weer vroeg op gepikt door de Baz Bus, een backpackersorganisatie die het vervoer verzorgt tussen J'Burg en Capetown, met de nodige tussenstops. De eerste tussenstop voor mij gaat zijn in Northern Drakensberg. En gezellig is dat er ook een nederlands meisje en twee Deense meisjes mee gaan! Ben benieuwd wat me de komende dagen weer gaat brengen!

  • 17 December 2013 - 18:51

    Kaat:

    Klinkt weer goed Blommetje! Mooi verhaal ... zou er bijna zin in krijgen! Eerdt maar sparen ;-)
    Enjoy baby. The world is at your feet!
    xoxo kaat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Zuid-Afrika

Volg mijn reis door Zuid-Afrika hier!

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2014

Stellenbosch en Kaapstad

30 December 2013

Struisvogels

26 December 2013

5, 4, 3, 2, 1 Bungy!!

24 December 2013

It's not about coffee at Coffee Bay

20 December 2013

Lesotho
Fleur

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 38768

Voorgaande reizen:

01 September 2018 - 23 September 2018

Transmongolie Express

01 Maart 2017 - 01 April 2017

Cuba

08 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Japan

09 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Aruba en Midden-Amerika

12 December 2013 - 08 Januari 2014

Zuid-Afrika

12 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Dubai en Maleisie 2012

07 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Laos en Cambodja 2010

Landen bezocht: