Laatste reisverslag! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Fleur Blom - WaarBenJij.nu Laatste reisverslag! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Fleur Blom - WaarBenJij.nu

Laatste reisverslag!

Door: Fleurtje

Blijf op de hoogte en volg Fleur

03 Augustus 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Na vier weken reizen ben ik dan bij mijn laatste (lange) reisverslag aanbeland!

Vorige week woensdag schreef ik vanuit Sihanoukville aan de kust. Die dag heb ik lekker aan een strand gezeten. Veel zware bewolking, vaak gedrupt helaas. Maar ik heb er heerlijk aan mezelf laten werken. Eerst heb ik mijn benen láten epileren! Twee meisjes doen dat met een touwtje, en trekken zo alle haartjes uit je benen! Échte epiladies dus! Haha! Ze wilden ook mijn oksels doen, maar dat heb ik even aan me voorbij laten gaan! Terwijl je daar ligt lopen er constant kinderen langs die (dezelfde) armbandjes en rotzooi aan je willen verkopen. 'Nee, dank je', en dan krijg je als antwoord terug: 'I don't want your thank you'!! Hmmm, en dan uiteindelijk breek je toch een keer, koop je wat armbandjes. Komt er later een jongetje naar je toe, helemaal boos dat ik niet bij hém gekocht had. Ja, uh, ik kan niet bij iederéén kopen. Begint ie me toch te schelden: 'Not fair... You fucking... Bitch...'. Huh? Wat is dit dan? Echt raar man! Ik ben maar vriendelijk blijven lachen, maar had het hierna toch echt even met die 'fucking' strandkinderen gehad en ben ik lekker 'veilig' aan het zwembad van mijn hotel gaan zitten!

De volgende dag ben ik naar een ander, veel rustiger, strand gegaan. Lekker uitwaaien, beentjes in de zee, en hier heb ik een mani- en pedicure gehad! Top!

Ik wilde eigenlijk drie volle dagen blijven, maar het regende weer, dus ik had mijn vertrek met een dag vervroegd. Na eerst 'savonds heerlijk echte vlaamse frietjes gegeten te hebben bij een tent van een Belg ben ik vrijdagochtend met de bus naar Kampot gegaan. Een klein 'Frans' stadje aan de rivier gelegen. Ik checkte samen met een Australisch meisje (Melissa) in bij hetzelfde guesthouse en kregen samen info over de dingen die er te doen waren. En uiteindelijk hebben we samen twee toertjes geboekt.

Diezelfde middag zijn we met een tuktuk naar een grot gegaan midden in de countryside. Je komt daar aan, dan rennen er ongeveer tien kinderen naar je toe die je mee willen nemen om de grot te laten zien, voor geld uiteraard. Hmmm, oke, het jongetje wat het hardst naar ons toe fietste mocht mee. Na een minuutje of tien lopen we door de rijstvelden gezellig te kletsen met víer jongetjes!! Die allemaal overigens zeer goed en grappig Engels spraken. Hmm, nou ja, dan maken we de dag goed van vier jongens, ach! Bij de berg aangekomen moesten we via een trap naar de grot. Daar was een klein soort tempeltje ín de grot gebouwd en kon je verschillende dieren zien die door de regen door de jaren heen in de grot waren uitgesleten. Je kon daarna via de trap weer terug naar beneden, óf door de grot heen! Dus daar gingen we, met twee zaklampjes (Thnx Anda!!) in het pikkedonker, klauterend over de stenen, en vaak gewoon met je kont op de grond! Gelukkig zagen we na tien minuten het licht van de uitgang weer! Wow, echt gaaf!

De volgende dag werden we 'sochtends op tijd opgehaald voor een trip naar dé toeristische trekpleister rondom Kampot. En dat is een bezoek aan 'Bokor Hill Station', op de berg Bokor zijn een aantal Franse gebouwen, die compleet verlaten zijn. Het schijnt er echt spooky te zijn! Met een man of dertig werden we het eerste deel van de weg in een oude truck en een jeep naar boven gebracht. Ongeveer halverwege moesten we verder te voet, omdat de weg nog niet helemaal klaar is. 'Ready!?' vroeg de gids? Uh ja, denk het wel! Hup de jungle in, en klimmend anderhalf uur de berg op! Manmanman, wat een tempo had die gids erin gezet! Na vijf minuten kon ik al niet meer! Haha! Gelukkig hadden we af en toe een pauze om op iedereen te wachten. De laatste vijf minuten waren echt zwaar, had niet langer moeten duren! Grrr! Maar dan kom je uiteindelijk op de eindbestemming, en dat maakt alles goed! Er staat daar een heel groot verlaten en half verbrand hotel, uitkijkend over een klif. Kan het bijna niet beschrijven, echt super gaaf! Ook staat er verder nog een oud postkantoor en een oude katholieke kerk. Gelukkig dat ik het nu bezocht heb, want er is een project gaande waarin een biljoen dollar gestopt wordt in het bouwen van 5-sterren-resorts boven op de berg! Verpesten van wat er nu is!

De weg naar beneden ging lekker! Ook erg gezellig gekletst (naar beneden kon dat, was immers nu niet buiten adem) met een Brabants stel (Jasper en Dominiek) die samen met een oude Amerikaan (Bill) aan het reizen waren. Samen met Melissa zijn we 'savonds gaan eten bij het restaurant waar Bill tijdelijk woont. En die avond zijn we verder op tijd naar bed gegaan, want iedereen was echt gebroken van de hele dag! Maar het was een mooie tocht!

Zondagochtend zijn Melissa en ik vertrokken naar Kep, om daar een bootje te nemen naar Rabbit Island. Een praktisch onbewoond eiland waar een paar strandtentjes met wat bungalows staan, en waar echt bijna niemand Engels spreekt! Dat werd veel 'handen-en-voeten-communicatie'! De boottocht was een avontuur op zich! De golven waren hóóg! Het was echt eng man! Ik had mijn poncho nog aan van de regen bij de haven, en dat was maar goed ook! We werden kletsnat voor het gespat van de golven! Dus ik was zeer blij toen we na een half uur bij het eiland waren. Hier was natuurlijk geen aanlegsteiger, dus, hup je springt de zee in vanaf de boot en loopt met je rugzak op door de zee naar het strand. Ingecheckt in een eigen bamboohut en in de hangmat! Heerlijk liggen chillen!
Aan het eind van de middag kwamen Jasper, Do en Bill ook aan, en hebben we de rest van de avond aan een barretje gezeten. CD van Micheal Jackson op repeat, de zee, een kampvuur, drankje erbij, echt genieten!

Helaas begon het 'savonds (weer) te regenen wat niet meer ophield. Rond zes uur 'sochtends voelde ik de eerste druppeltjes door mijn klamboe heen! Dus heb ik meteen maar mijn tas lopen inpakken en mijn poncho er overheen gegooid! Uiteindelijk nog een droog stukje matras gevonden en nog een beetje geslapen. Maar niet echt prettig wakker worden!

Na het ontbijt ben ik met de boot terug naar het vaste land gegaan (zelfde bootrit als de dag ervoor!!). De anderen bleven nog wat dagen. Hier heb ik de bus gepakt naar de hoofdstad Phnom Penh. En zodra ik in de bus zat begon de zon weer te schijnen! Ongelofelijk! Ik duim voor de achterblijvers op het eiland dat zij ook nog wat zon mee krijgen!

In Phnom Penh aangekomen ingecheckt in een guesthouse. Gedoucht en daarna afgesproken met Sandra, waar ik in Laos mee gereisd heb. Tijdens het eten heerlijk bijgekletst over onze ervaringen, foto's bekeken. Leuk om weer een 'bekende' tegen te komen!

Vandaag ben ik Phnom Penh gaan bekijken (Sandra ging door naar Siem Reap). Ik had heel relaxt een tuktukdriver geregeld die me de hele dag rond zou rijden, je betaalt voor alle losse ritjes bij elkaar toch ongeveer hetzelfde! Gestart bij het koninklijk paleis. Hierna door naar Toul Sleng, de school waar tijdens het KHMR ROUGE regime duizenden mensen zijn mishandeld. Echt heel erg indrukwekkend, moest er echt even van slikken. Hoe onmenselijk kunnen mensen voor elkaar zijn!? Hierna zijn we naar de Killing Fields gegaan. Hier zijn weer duizenden mensen geexecuteerd in massagraven. Wéér rillingen over mijn lijf! Er is daar een monument vol met schedels die daar gevonden zijn. En terwijl je daar tussen de massagraven loopt, zie je regelmatig kledingstukjes tussen het zand naar boven komen. Brrr... Uiteindelijk zijn er in vier jaar ongeveer 3 miljoen Cambodjanen vermoord, éénvierde van de bevolking! Ik heb er eigenlijk nooit echt weet van gehad, maar dit vergeet ik nooit meer!

Hierna had ik op aanraden van andere reizigers iets leuks gepland: lekker shoppen! Door een markt gestruind met veel souvernirdingen, allemaal hetzelfde natuurlijk! Maar goed, daar doe je maar gewoon aan mee!

Vanavond mijn laatste nachtje slapen. Morgenochtend staat er weinig op het programma, en 'smiddags begint mijn terugreis naar Amsterdam, waar ik donderdagochtend NL-tijd zal aankomen! De tijd is echt omgevlogen. Ik heb ontzettend veel gezien, ervaren en genoten. Maar de vakantie zit er op, en het werk roept weer!

Ook wil ik jullie lezers bedanken voor jullie berichtjes! Tot snel weer in het Nederlandse!

Liefs


  • 03 Augustus 2010 - 14:49

    Piet:

    wat een verhalen, teveel om te onhouden (zeker op mijn "nieuwe"leeftijd).
    Maar gelukkig kun je me het binnen paar dagen zelf allemaal nog een keer vertellen met foto's erbij.Nou meid neem van mij aan dat er heel veel van je verhalen hebben genoten, bedankt voor de moeite en tot snel.

  • 03 Augustus 2010 - 14:54

    Ellen:

    ha moppie!
    heerlijk dit verhaal. Alsof je gewoon tegen iedereen praat. Toppie! Nouja, volgende keer zal het ook live gaan. Lekker gezellig! Ben echt benieuwd naar al je verhalen meissie! Dikke kus en heeeele goede en veilige terugreis! Zie je snel!

  • 03 Augustus 2010 - 17:04

    Manon:

    Alvast een goede reis
    x

  • 04 Augustus 2010 - 06:44

    Anda:

    Goede thuisreis, tot donderdag. Hoop op meer verhalen en foto's. Ik zorg voor een Hollandse hap!!

  • 04 Augustus 2010 - 15:53

    Jac:

    Time flies when you having fun. Het lijkt alsof je 10 dagen geleden vertrokken bent. Maar wanneer je dan al jou verhalen leest zouden het ook zomaar 3 maanden kunnen zijn. Het gaat je goed en we doen snel een drankje wanneer je weer terug bent in ‘s-Hertogenbosch kus

  • 05 Augustus 2010 - 19:00

    Birgit:

    Hee lieve Fleur!

    Heb nu pas tijd om je laatste berichtjes te lezen, en nou lees ik dat je vanochtend alweer bent aangekomen in het ondertussen niet meer zo superwarme Holland! Dus..welkom terug! Hoop dat je een lekker vlucht hebt gehad en dat je lekker een tvtje voor jezelf had:)
    Snel afspreken om alle foto's bij je geweldige verhalen te zien!

    Succes met acclimatiseren en ont-jetlaggen en geniet nog ff van je vrije dagen! Maarrrr je hebt vast weer energie voor tien om er weer lekker tegenaan te gaan:)

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Laos en Cambodja 2010

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2010

Laatste reisverslag!

28 Juli 2010

Van Siem Reap naar Sihanoukville

24 Juli 2010

Angkor Wat!?!?

22 Juli 2010

Been there, Don Det

22 Juli 2010

Scooteren door Zuid Laos
Fleur

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 38762

Voorgaande reizen:

01 September 2018 - 23 September 2018

Transmongolie Express

01 Maart 2017 - 01 April 2017

Cuba

08 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Japan

09 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Aruba en Midden-Amerika

12 December 2013 - 08 Januari 2014

Zuid-Afrika

12 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Dubai en Maleisie 2012

07 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Laos en Cambodja 2010

Landen bezocht: