Vang Vieng - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Fleur Blom - WaarBenJij.nu Vang Vieng - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Fleur Blom - WaarBenJij.nu

Vang Vieng

Door: fleurtje

Blijf op de hoogte en volg Fleur

14 Juli 2010 | Laos, Vientiane

Sawadii!

Hoe is het daar in het warme Nederland? Al een beetje bekomen van het verlies van de finale? Wat ontzettend jammer he!

Ik ga weer verder waar ik de vorige keer was gebleven. Afgelopen zondag ben ik in de morgen van Luang Prabang naar Vang Vieng vertrokken. Ik had een minivan besteld die je bij het guesthouse kwam ophalen. Staat er op de afgesproken tijd een tuktuk voor de deur, 'nee, die hoef ik niet!'. Toch maar even aan de mensen van het guesthouse gevraagd: 'ja, die moet je nemen, die brengt je naar het minivan-busstation'! Hmm, handig. Maar ik heb gemerkt dat het altijd zo werkt, met 'pick-up' wordt dus bedoeld dat je met een tuktuk wordt opgehaald en naar het busstation wordt gebracht. Zo pikt iedereen hier zijn graantje mee blijkt wel! Maar hoef daardoor gelukkig maar weinig met mijn backpack te sjouwen!

Nou goed, met in totaal elf man zijn we vertrokken naar Vang Vieng. Een erg pittige reis van een uurtje of zes. Niet heel erg lang zul je zeggen, maar pittig in de zin van hoe de wegen gaan: haarspeltbochten te over! Ongelofelijk! Je moet echt geen last hebben van wagenziekte ofzo, dan ben je echt de sjaak! Maar gelukkig voelde ik me goed, en het was echt prachtig! Onderweg veel foto's gemaakt van de bergen, het uitzicht, de huisjes, de rijstvelden en de loslopende koeien.

Uiteindelijk kwamen we in Vang Vieng aan, waar ik had ingecheckt in een guesthouse met riverview. 'Nice', dacht ik! Oke, het uitzicht van mijn balkonnetje is echt geweldig! Maar er is een ander nadeel, en dat is de stampende housemuziek die van de overkant van het water je toe komt galmen!

Zoals ik al verteld had is Vang Vieng een backpacker-party-dorp. Het ligt in een ontzettend mooi gebied tussen de groene bergen en ook hier weer aan een rivier. Maar het staat vooral bekend om de dronken en onder invloed van drugs zijnde, voornamelijk Engelse, backpackers. Echt overal zijn bars, en op een kleiner eiland in de rivier zijn de openluchtbarren. Daarnaast zijn er wel hele relaxte tentjes waar je kunt chillen en oude afleveringen van friends kunt kijken. Het is echt een vreemde gewaarwording in een land als Laos. Maar goed, ook dit wilde ik meemaken!

Na het inchecken met een aantal Canadese meisjes uit de bus wat wezen drinken en eten, en daarna heb ik een powernap genomen voor de finale van die nacht. De wedstrijd begon bij ons namelijk pas om half twee 'snachts! Rond een uurtje of tien in mijn Oranjeoutfit naar een bar gegaan die werd aangewezen door de NLse jongense die ik uit LP kende. Ik had geluk: 'Happy hour for the ladies' wat betekent dat je een gratis emmer (!) met sterke mix krijgt! Mooi begin! De jongens waren er nog niet, shit! Maar ben maar gewoon bij twee meisjes aan tafel gaan zitten in een oranje shirt. Het was natuurlijk niet zo moeilijk om die avond de Nederlanders eruit te pikken! En het bleken erg leuke meisjes!
Uiteindelijk gingen we naar een andere bar, en onderweg hadden we meerdere NLers verzameld. Ik denk dat we uiteindelijk met ongeveer 200 NLers de wedstrijd hebben gekeken op een groot scherm. Echt zo cool! De eigenaar zou open blijven als we meer dan 50 mensen zouden regelen, nou hij heeft een topavond met een mooie omzet gedraaid denk ik zo. Ook had iemand lekker Nederlandse muziek mee, dus lalden we allemaal mee met Wolter Kroes en zijn 'Viva Hollandia!'. De uitslag is jullie allen bekend, en na het einde nog even blijven hangen (zoals gewoonlijk), en uiteindelijk maar naar bed gegaan...

De volgende dag werd ik, oeps, om half vier pas wakker! Op zich niet heel erg, want ik had niks bijzonders gepland. Dus ik heb heerlijk gerelaxt en 'savonds wat afleveringen van friends gekeken tijdens het eten.

Gisteren heb ik samen met twee andere Nederlandse meisjes (ontmoet bij de watervallen en in de oranjekroeg) datgene gedaan waar Vang Vieng ook om bekend staat, en dat is 'tuben'. Het is lastig uitleggen, maar ik zal een poging doen!
Je huurt een grote rubberen opblaasband (schijnt de binnenband van een traktorband te zijn). Je rijdt met de tuktuk een eind stroomopwaarts. Je stapt daaruit, loopt naar het water, legt de band in het water en gaat met je kont erin zitten, en gaan! Het water neemt je vanzelf mee. Dan denk je, relaxt! Ja, dat is het zeker! Maar dan komt de housemuziek van om de hoek weer je oren in zuizen. Er zijn ongeveer tien barren naast de rivier die elk je willen binnenhalen. Dit doen ze door een lege frisdrankfles of een boei aan een touw naar je te gooien, en dan trekken ze je naar de kant. Hier kun je dan naar lieve lust 'losgaan'. Het is echt geweldig! Je zit daar met je biertje aan de kant, te kijken naar de mensen die langs tuben, naar mensen die vanaf een trapeze van zeven meter hoog het water in duiken (of vallen, wat natuurlijk een groot gelach veroorzaakt). Soms doen de Lao-kindjes ook mee, die de gekste trucs uithalen voor het grootste applaus!
Heb je genoeg van de bar, dan pak je je band, en ga je het water weer in, op naar de volgende bar die je binnenhaalt!
Je kon er ook modderworstelen, maar dat heb ik aan me voorbij laten gaan. Je ziet hier heel veel mensen met een 'pink eye' lopen. Een ontstoken oog die ze hebben opgelopen tijdens het worstelen of teveel kopje-onder in de rivier (ook dit heb ik zo min mogelijk gedaan!). Het schijnt behoorlijk hardnekkig en pijnlijk te zijn. Maar als je er weer 1 ziet, dan weet je waar hij/zij geweest is!
Na de laatste bar duurt het nog zo'n drie kwartier drijven voordat je weer in het dorp bent. Dit is echt genieten met een hoofdletter G! Ongelofelijk! Helaas heb ik hier geen foto's van, want ik heb mijn camera niet meegenomen... En gelukkig maar ook, want mijn '100% waterproofbag' die ik gekocht had, was niet helemaal waterproof bleek aan het drijfnatte briefgeld op het einde!

'sAvonds met een groepje van het tuben lekker gegeten en nog een fruitshakeje gedronken en redelijk op tijd onder de wol.

Vandaag heb ik helaas afscheid genomen van Vang Vieng. Als je de tijd hebt kun je hier gerust een week blijven, maar aangezien ik meer wil zien en niet constant dronken mensen om me heen wil, ben ik weer verder gegaan.

Ik zit nu in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Er schijnt niet heel veel te doen te zijn hier. Morgen ga ik de stad per fiets verkennen en morgenavond neem ik dan de nachtbus naar Pakse, in het zuiden.

Zoals jullie kunnen lezen gaat het allemaal goed met me! Fysiek gelukkig ook, maar 1 dag dia gehad, maar dat kan ook van de drank geweest zijn na de finale... Verder eet ik 'sochtends en 'smiddags een stokbroodje gezond, verse fruitshakes en 'savonds vaak iets van noodles of rijst. Je kunt hier gewoon Westers eten als je wilt, zoals pizza en friet. Maar dat wil ik dus juist niet, daarvoor ben ik niet hier! Ik had 1 keer zin in chips. Dus ik koop een zakje rode Lays, in de veronderstelling dat het 'normale' chips zou zijn. Nou niet dus, pittige garnalensmaak! Grrr, weggegooid dus maar! Ik hou me wel rustig met het Lao-eten, omdat je daarmee nooit echt precies weet wat het is en hoe pittig!
Oh ja, ik ben waarschijnlijk allergisch voor olifant! Huh, denk je dan. Maar mijn benen zitten na die tocht onder de rode bultjes. Ziet er echt niet uit. Jeukt een beetje, en er komt soms wat vocht uit. Heb een cremepje gehaald in de hoop dat het wat beter wordt...

Bedankt voor jullie lieve berichtjes en tot de snel weer!

Liefs



  • 14 Juli 2010 - 10:02

    Manon:

    he meis...je hebt 'ons' verlies dus wel goed gevierd! Nou wij ook! haha
    Ennuh allergie? had de olifant misschien vlooitjes? Nouja hopelijk werkt de creme.
    Geniet lekker van alles wat je doet, ik vind het erg leuk om allemaal te lezen. Kus

  • 14 Juli 2010 - 11:05

    Ellen:

    Iehhh! Olifantenschimmel? Lekker. maja als dat het ergste is... ik had bijna een foto met een 'pink eye' verwacht! Gelukkig is dat niet het geval.
    Hier heerst nog steeds een beetje de dompet van het Wk maar gisteravond toen ik naar de grachtenparade en huldiging op Museumplein keek leek het inderdaad wel alsof ze wereldkampioen zijn geworden. Ik had 'mierentietjes'! Fantastisch! Veel trotse mensen... ikw as graag gegaan, maar hier is het flink aanpoten met werken helaas. Gekkenhuis! Geniet ervan meis en tot het volgende avontuur! XXX

  • 14 Juli 2010 - 11:14

    Judith:

    Geweldig dat tube-verhaal ik kende het fenomeen al van Jeroen. Zal je verhalen naar hem doorsturen. Geniet nog maar heel erg veel.
    X
    Judith

  • 14 Juli 2010 - 11:17

    Im:

    Allergisch voor Olifanten...dat is iets wat je anders nooit zou weten! Dat tuben lijkt me echt super gaaf, hoe komen ze er op!

    Geniet ervan!x

  • 14 Juli 2010 - 11:18

    Jac:

    Ha die Fleur, je zit zo te lezen niet echt stil. het is je gegund. Vol verwachting wacht ik op je volgende boekwerk.

  • 14 Juli 2010 - 19:46

    Hanneke:

    Wat een verhalen weer. Geweldig. Hier kabbelt het leven gewoon door en maken we ons druk om de warmte. Jij maakt geloof ik van elke dag een feest. Ik hoop dat die bultjes snel verdwijnen, want dat lijkt me niet prettig in die warmte. Kan je in die hoofdstad misschien nog een ander middel vinden bij een apotheek. Of bestaat daar zoiets niet? Hoe was het fietsen? Kijk uit naar je volgende ervaringen. Liefs, mam

  • 15 Juli 2010 - 13:42

    Birgit:

    Ik vind dat ze dat tuben ook hier moeten introduceren, gewoon in de grachten!

    En gewoon bij mensen gaan zitten, is helemaal de manier volgens mij. Vindt iedereen toch wel leuk op reis!

    Hier is het vandaag opeens geen lekker weer meer, hoop maar dat dat snel weer terugkomt!

    Hele dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Laos en Cambodja 2010

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2010

Laatste reisverslag!

28 Juli 2010

Van Siem Reap naar Sihanoukville

24 Juli 2010

Angkor Wat!?!?

22 Juli 2010

Been there, Don Det

22 Juli 2010

Scooteren door Zuid Laos
Fleur

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 38784

Voorgaande reizen:

01 September 2018 - 23 September 2018

Transmongolie Express

01 Maart 2017 - 01 April 2017

Cuba

08 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Japan

09 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Aruba en Midden-Amerika

12 December 2013 - 08 Januari 2014

Zuid-Afrika

12 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

Dubai en Maleisie 2012

07 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Laos en Cambodja 2010

Landen bezocht: